Mi az a személyes márka és miért érdekelne?
A személyes márka gondolata jelenleg divatos, ám sok trendhez hasonlóan ebben az esetben is az a helyzet, hogy az emberek ugyanazokat a szavakat használják különféle dolgokra. Amikor egyesek személyes márkáról beszélnek, akkor a személyes stílusra és a fizikai imázsra összpontosítanak, mások a szakmai sikerre, míg megint mások a jó hírnévre vagy a közösségi média profiljára koncentrálnak.
A személyes márka azonban több annál, mint hogy mit viselsz. Az, hogy milyennek látnak, abban szerepet játszik többek között a testbeszéd, a hangod használata a magabiztos kommunikációdban. Mindezek elengedhetetlenek ahhoz, hogy hírnevet szerezz, mint a szakterületed vezető szakértője.
Ma már sokan rendelkeznek a megfelelő szakértelemmel. Ezért aztán nem elég, ha kiválóan végzed a munkád, el is kell adnod magad, gondoskodnod kell arról, hogy mások is tisztában legyenek az értékeiddel.
Személyes márkádban benne vannak azok a szempontok, amely alapján meghatározod és kialakítod a megjelenésed, viselkedésed, cselekedeteid. Mindezeket meghatározza a hírneved, kommunikációs készségeid, szakmai eredményeid, személyes tapasztalataid, ambícióid és jövőbeli álmaid sora. Ma már megteheted, hogy a munkádat az egyéni képességeidhez és érdeklődésedhez igazítsd.
Amikor arról döntesz, hogy hogyan fejezed ki önmagad különböző viszonyrendszerekben, akkor a saját személyes márkádat hozod létre; akár felismered, akár nem.
A személyes márkaépítés akkor hatékony eszköz, ha ügyesen használjuk. Egy erős személyes márka pozitív irányba alakíthatja az ember karrierjét. Nagy befolyást lehet vele gyakorolni a szakmádban, és így több ügyfelet, remek lehetőségeket, valamint magasabb fizetést tudsz elérni.
Kinek érdemes foglalkozni személyes márkaépítéssel?
A személyes márkaépítés nemcsak a hírességek és közszereplők számára működik. Hasznos foglalkozni a személyes márkája, imázsa fejlesztésével:
- Vállalkozóknak, vagy azoknak, akik még csak most gondolkodnak egy vállalkozás elindításán.
- Szakembereknek, tervezőknek, oktatóknak, tanácsadóknak, coach-oknak, virtuális asszisztenseknek.
- Szakmai előmenetelt tervezőknek, munkahelyet váltóknak, álláskeresőknek.
- Főiskolai és egyetemi hallgatóknak és fiatal diplomásoknak, akik karrierjük elején állnak.
- Azoknak, akik frissíteni szeretnék és átalakítanák a megjelenésüket.
- Bárkinek, aki szeretné növelni az érzékelt értékét, pozícióját.
Személyes márka jelentősége a vállalkozásban
Az utóbbi években folyamatosan egyre több vállalkozás jön létre. Szó szerint több ezer naponta. A verseny egyre élesebb. A vállalkozások szeretnék minél inkább magukra irányítani a figyelmet, így ez azt jelenti, hogy minden iparágban egyre nagyobb a reklámzaj, a fogyasztókat több ezer üzenettel bombázzák. Azáltal hogy rengeteg választási lehetőséget kapnak, egyre fontosabbá válik a fogyasztók számára, hogy ki szólítja meg őket, és hogy emberi szinten lépjenek kapcsolatba velük.
Manapság a sikerességhez, elismertséghez nem elég az, hogy nagyszerűen csinálod a munkád. A mai világban személyes márkára van szükség, amely felhívja a kollégák, vezetők befolyásos ügyfelek figyelmét, és kialakítja a tiszteletüket.
Emberi oldal, személyiség – mi az egyedi benned?
Ebben a helyzetben előtérbe kerül az emberi faktor, a személyiség, vagyis az, hogy az adott vállalkozás, márka mögött ki áll. Így igenis TE magad is üzleti értéket képviselsz a vállalkozásodban. Amikor egy vállalkozás létrehoz és piacra dobna egy terméket, hinnie kell a termékében. Mivel te magad is egy üzleti értéket képviselő „termék” vagy, ezért hinned kell önmagadban, megfelelő önbizalommal kell rendelkezned. Keresd tehát meg az erősségeidet, hogy megtudd, hogyan adhatod el magad és hogyan válhatsz emlékezetessé.
Vállalkozóként, szakmai karriert befutóként arra törekedj, hogy egy erőteljes, vonzó, látható és felismerhető (személyes)márkát hozz létre.
Személyes márkád azt képviseli, hogy mi az, ami egyedi benned, hogy milyen értékeket adsz a világnak. Éppen ezért, amikor szeretnéd sikeressé tenni és kiemelni a vállalkozásodat a többi közül, akkor a legjobb módszer, ha saját magad fejlesztésével kezded.
Ki vagy és milyen vagy?
Minél jobban ismered magad, annál jobb személyes énmárkát tudsz felépíteni. Hogyan jellemeznéd magad? Ugye nem is olyan könnyű ezt hirtelen meghatározni?
De miért fontos ez?
Ha tisztában vagy magaddal, a saját készségeiddel, értékeiddel, akkor elérheted azt, hogy a Te saját lényeged érvényesüljön a márkád minden aspektusában. A márkaépítés során fontos, hogy úgy mutatkozz meg, olyan legyen a vállalkozásod, olyan legyen a kifelé mutatott személyes imázsod, ami tükrözi az erősségedet, érdeklődésedet és szenvedélyedet.
A személyes márkád azonosítása az egyik legnagyobb kihívást jelentő dolog, ugyanakkor feltárása a leginkább kifizetődő és egyben a legizgalmasabb kaland lehet. A márkádnak ugyanis igazodnia kell ahhoz, hogy ki vagy, hogy mi a célod és a küldetésed. Önmagad megismerése pontosan meghatározza, hogy mi is legmélyebb küldetésed és befolyásolja azt, hogy miként jelensz meg a világban. Csak akkor kommunikálhatsz hathatósan a világban a személyes márkáddal, ha szánsz időt annak meghatározására.
A személyes márkád kialakítása tehát egy felfedezési folyamat. Persze sok esetben az önfelfedezés folyamatában érezhetjük azt, hogy olyan, mintha felültél volna egy hullámvasútra. Vannak benne nehezebb részek, amikor azt érzed, hogy lefelé zuhansz. Ugyanakkor ennek az önreflexió résznek szépsége az, hogy az idő múlásával egyre inkább tisztában leszel azzal, hogy ki vagy és sokat tanulsz magadról. Amikor szándékosan időt szakítasz a célkitűzéseid és értékeid, képességeid meghatározására, akkor engedélyt adsz magadnak arra, hogy kijelentsd, mi határoz meg téged, mi a történeted, és ezeket megosztod a világgal.
Mi a küldetésed?
Belső vágyak külső megjelenése érdekében érdemes tisztába kerülni céljainkkal, megismerni azt, hogy mi is okoz szenvedélyt az életünkben, ennek alapján meghatározni a küldetésünket.
A mélyebb küldetésünket könnyebben határozhatjuk meg, ha ismerjük identitásunkat, személyiségünket.
Van-e olyan részterület akár a szakmai, akár a magánéletedben, ahol még vannak olyan célok, amelyeket szeretnél elérni?
- Lehet, hogy előléptetésre számítasz, vagy talán több pénzt szeretnél keresni?
- Esetleg egyedülálló vagy, és randevúzni készülsz?
- Költözést, munkahely változtatást fontolgatsz, ahol új barátokat kell szerezned?
Bárhol is tartasz az életedben, nagy esély van arra, hogy van a szemed előtt egy olyan mérföldkő, amelyet még meghódíthatsz! Ha ez a helyzet, akkor hasznos lesz, ha meghatározod a saját márkádat.
A személyes márka mint önismeret
A személyes márka kialakítása egy értékes önismereti eszköz, amely segít megismerni, hogy mi ösztönöz, valamint megszabadulni mindattól, ami hátráltat. Ilyenkor időt szánsz annak meghatározására, hogy miként fogod kommunikálni, ki vagy. A folyamat segít megtalálni azokat az eszközöket, hogy világosan és magabiztosan kommunikálhass bárkivel bármilyen helyzetben.
Itt lép be egy nagyon fontos fogalom, a személyes imázs, mely azt képviseli, ami egyedi benned. Ezt az egyediséget, hogy milyen értéket adsz a világnak, érdemes megfogalmazni egy egyszerű, munkaadók, ügyfelek és vevők számára könnyen megjegyezhető üzenetként. A jól kialakított személyes imázsod ezt kommunikálja, mutatja meg mások felé. Így befolyásolni tudod, hogy mások rólad kialakított benyomása minél pontosabb legyen és egy valós képet alakítsanak ki rólad. Megkülönböztetheted magad a többiektől, kibővítheted szakmai és személyes befolyásodat.
Az átgondoltan felépített személyes márka több, mint egy hasznos címke, egy mélyebb, fejlettebb és következetesebb narratíva, amely közvetíti az értékedet és jövedelmező lehetőségeket is teremt.
Olvasd el előző blogbejegyzésünket is a személyes márkaépítésről.
A Charmina Személyes Imázs üzleti elegancia fejlesztésről a következő oldalunkon olvashatsz: Személyes imázs
Ha szeretnél tájékozódni a témában, érdemes követned az oldalunkat és feliratkoznod, hogy ne maradj le a következő bejegyzésekről!
Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy ne maradj le további hasznos információkról!
Ladányi Beáta
Integrál szemléletű tanácsadó, Stíluskommunikátor